Status over spil (post nummer 100!)
Denne post er primært et forsøg på at give mig selv et overblik over mine spil - men du må meget gerne også læse det som en invitation! Er der nogle af disse spil, du har lyst til at være med til at prøve, så skriv en kommentar!
På lidt over et år har jeg erhvervet mig følgende spil - nogle af dem har jeg endda prøvet og formet mig en mening om:
Spillet:
Prime Time Adventures: har spillet to serier via IRC, hvoraf primært første (Den Yderste Kyst) var rigtig god og overordnet set meget vellykket. Det er et godt værktøj til improviseret historiefortælling med plads til indlevelse, men efter to serier har jeg mere lyst til at spille noget, som er mere crunchy - har mere detaljerede konfliktregler primært.
The Mountain Witch: det var en hård opstigning ad bjerget, men fra mit perspektiv det hele værd. Der er et stort uudnyttet potentiale og jeg vil meget gerne prøve det igen. Men jeg har også brug for lidt tid, inden jeg spilleder det igen: skal samle inspiration til Bangs og - ikke mindst - erfaring med Story Now. Det er mit håb, at IAWA-gruppen om noget tid vil være det rette forum at køre det i igen.
InSpectres: var meget tidligt i min forståelse af Forge-spil, og ud over nogle problemer, vi stødte ind i i selve systemet, så mener jeg ikke, jeg kørte det tilfredsstillende. Helt basalt kørte konflikter på task resolution-plan, og det var ikke givende for den improviserede natur. Har stadig en drøm om at bruge det til at spille hellboy.
In a Wicked Age: seriøst hard core Story Now, som dog egentlig er ret let at gå til - der kommer let og hurtigt interessante historier ud af det. Manglen på forberedelse betyder dog også (i lighed med andre, beslægtede spil), at man kan savne retning og styring fra tid til anden. Men jeg er imponeret over, hvor meget man kan få ud af et så simpelt udgangspunkt. Skal prøves snart igen.
Sorcerer: det store dyr, som jeg længe har været fascineret af men også irriteret på. Mange har udråbt det til en genialitet, men længe havde jeg svært ved at se dét - og så har det store formidlingsproblemer. The jury is still out! Vores to sessions har været rigtig gode, men jeg har stadig lidt svært ved at se, at systemet er genialt. Dertil kommer, at dæmonerne lidt er et turn off point for mig sådan på colour-planet. Til gengæld vil jeg meget gerne prøve - irl - Sword and Sorcerer, hvor dæmoner bare passer bedre ind i min lille hjerne.
Burning Wheel: you want crunch? We've got it in spades! Det er en hvid hval af et spil, som først vil leve op til sit potentiale efter mange spil, tror jeg. Men der er allerede mange lovende takter i det og jeg nyder udsigten til et langt forløb, hvor vi kan tillade os at være tålmodige og tage det et skridt ad gangen.
The Shab-al-hiri Roach: dødsfald under football-kamp, kroket hand-to-hand og mystiske kommandoer fra kakerlakken - what's not to like? Det var et højdepunkt på Fastaval, sjovt og medrivende og udfordrende i sin karakter. Vil jeg ikke spille med hvem-som-helst, men med den rette gruppe er det sjovt.
Ikke spillet:
Dogs in the Vineyard - det er, for mig at se, den store udeladelsessynd for mig, men jeg har været lidt nervøs for selv at være SL - og har endnu ikke kunnet overbevise andre til at køre det.
The Shadow of Yesterday: selvom jeg ikke har prøvet det, har jeg en sjov fornemmelse i maven af, at det er mit spil; der er et eller andet over dets balance mellem forberedelse og improvisation, fortællespil og indlevelse, som taler til mig. For ikke at nævne Keys og de to konfliktniveauer. Glæder jeg mig usigeligt til at prøve!
My life with Master: endnu en uprøvet klassiker, som jeg ser frem til. Og der er heldigvis håb forude! I morgen aften skal IAWA-gruppen spille det - med Morten som SL. Og så skriver jeg straks mere om det her på bloggen.
Under the Bed: virker tiltalende på mig og er nok også et spil, jeg ville kunne spille med "ikkerollespillere".
Polaris: manner, det havde jeg det længe svært med. Har ikke læst bogen færdig, fordi jeg irriteredes over Bens skrivestil. Dertil kommer, at jeg længe heller ikke var så overbevist om spillets romantisk-melankolske-Weltschmertz-tone, men nu er jeg ved at ændre holdning lige så stille. Er i hvert fald frisk på at afprøve det!
Bacchanal: efter en hurtig indskydelse læste jeg det og fandt ud af, at jeg for det første gerne vil spille det og at jeg for det andet ikke kunne finde en egnet gruppe. Så slog det mig, at det ville være oplagt at spille det med min kæreste. Så det er jeg langsomt ved at overtale hende til. Har endog købt Bacchanal-terninger, fordi de er så lækre.
Heroquest: huh? Superhelte-fantasy på den grimme forside? Umulig tekst at komme i gang med? Det er muligvis en klassiker og alt muligt, men det kommer vist til at stå ulæst og uspillet på min hylde til evig tid. Undskyld.
Hero's Banner: det nyeste skud på stammen - fantasy med et urimeligt skarpt fokus. Virker gennemarbejdet og meget overbevisende. Det skal spilles snart!
Trollbabe: læs evt. min forrige post om dette spil. Skal spilles, koste hvad det vil!
Lacuna part one (second attempt): har ikke læst bogen færdig, for teksten er tåget og uklar (med vilje) og jeg har svært ved at se det for mig.
Udenfor kategori:
Otherkind: har spillet det to gange med min kæreste, men jeg havde ikke nok forståelse for forberedelse til spillet og havde nok i virkeligheden ikke forstået conflict resolution godt nok. Samler støv.
5 kommentarer:
Tillykke post nr. 100 :D
Sejt oversigt - også at læse for andre der ikke er dig. Fx mig.
Jeg vil rigtig gerne spille noget sammen med dig. Af systemer du har beskrevet så er dem som jeg finder mest interessant (er skrevet uden jeg kender dem alle):
InSpectres - Hellboy? Yes manner!
In a Wicked Age: Som jeg synes har en fed colour.
Sorcerer: Det var fedt at spille det med Per på vallen, men et rigtigt setop ville være rocker. Det er jo det store dyr ikke?
The Shab-al-hiri Roach: Vil jeg rigtig rigtig gerne spille. Ved dog ikke om jeg ikke er hvem-som-helst ;)
Dogs in the Vineyard: jeg vil også gerne spille dogs, men tør heller ikke kører det.
The Shadow of Yesterday: JA JA JA!
Hero's Banner: Kunne også være super interessant.
Trollbabe: Ja og til forskel fra Per kunne jeg godt tænke mig at man faktisk spillede bades. Kunne man spille det i setting lig Dennis Gade Kofoeds Bornholm? Jeg har ikke læst scenariet, men derimod bogen og det er en fed verden.
Ville det være fair overfor Dennis?
Det var det. Hvis du får brug for en spiller så drop en mail på johsbusted [snabel-a]gmail.com
Hey, jeg er en gammel mand, OK? Jeg har bare svært ved at forholde mig til babes, hvad enten de er troll eller ej ;)
Mht. Dogs: I mine øjne er det et af de få spil man ikke bør frygte at spillede. Det er så let. Mekanikken er simpel, og når den kører så kan man fyre alting af fra hoften. Nu har jeg spillet min by (scenarie), hvad, seks gange efterhånden, og det er stadig ikke kedeligt. Scenariet er beskrevet i årets Fastaval-blad, så det kan bruges direkte - ingen forberedelse udover at læse bogen. Do it! Go Play Dogs!
Uh, lige en ting til: Johs er nok den sejeste Sorcerer spiller jeg har oplevet. Han fangede det på et sekund.
Trollbabe på Bornholm? Kunne være oversejt at sidde med et kort over øen markeret med rundkirker og andre "magiske" steder. Aner dog ikke, om der er plads til Trollbabes på øen? Menneskenes kamp mod de underjordiske (med skiftinger og den slags) ville passe perfekt!
Man skulle nok kalde dem noget andet end Trollbabes, men ind til videre er der to figurer i Dennis' bog der er ½menneske ½ noget andet (magisk er lidt et underligt ord her - syens jeg).
Også er jeg stadigvæk rød i hovedet over Pers fine ros. Det var også vildt gode forklaringer til systemlyst synes jeg (både fra Thomas og Per - og side bemærkninger fra dig;)). Det var godt.
Send en kommentar