onsdag, maj 31, 2006

Rollespil for to

Min kæreste Ditte vil vildt gerne prøve noget rollespil.
Vi har forsøgt et par gange men det har ikke rigtigt været "the cool stuff" endnu. Første gang var Otherkind, hvor vi kun var os to. Meget pga. min manglende erfaring på daværende tidspunkt gik det ikke bedre end so-so. Har lyst til at genoptage spillet og være klarere i spyttet omkring conflict resolution og fortune in the middle.
Men - jeg ville egentlig bare gerne have nogle anbefalinger og gode råd til rollespil for to. Findes der egnede systemer (ud over Breaking the Ice som ikke virker til at være min kop te - bare fordi man er kærester, behøver man sgu ikke kun gøre sig i kæresteagtige ting)? Har nogle af mine læsere gode eller dårlige erfaringer (please - ingen "det kan ikke lade sig gøre" - vil jeg have den slags råd, poster jeg på RPGforum).
Tillægsspørgsmål: gode brætspil for to?

5 kommentarer:

Paul Hartvigson sagde ...

Hej Peter,

et forslag - uden system.

Fortids tråde

En genealogisk historie.

1 spiller - 1 spilleleder

spiller er moderne person, derr komme fx. til begravelse eller anden familieevent. Der erdirekte rollespil, men spilleren bidrager med beskrivelser af familien-

Der er en slags mysterium i familiens fortid . udmøntet i arvestykker, gamle breve. Der skal bygges op til at spille scener med hvor man også spiller sin karakters forfader. Disse scener kan være korte og lange, men man kommer tilbage til den nutidige hovedperson.

Fortidstrådene kan tages op igen, som man finder flere clues. Fortidstråde udmønter sig også i objekter og omstændigheder på nutidsplanet.

Skæbnefortælling, familieforbandelse, hjemsøgelse, socialrealisme. Det er jer der skaber genren.

Det er oplagt at tangere spillerens egen familiehistorie.


HVORFOR LIGE SÅDAN HER?

Det er tænkt til dig som spilleleder og en spiller der ikke bare kan tage over som SL. (Ditte er vist en "ikke-garvet" rollespiller).

SL skal ikke slides op: Hvis der kun er en karakter, kan man miste noget af sin fleksibilitet som SL. Derfor kan det være fedt med fortidstrådene, hvor man spiller andre bipersoner overfor en anden hovedperson.

Sammenhæng mellem hovedpersoner: Hovedpersonerne i de forskellige tidslag er aner og efterkommere. Det skaber en forbindelse, der gør det troværdigt at skifte mellem dem for en ikke-garvet spiller.


((og nu må jeg videre, jeg har en efterkommer der ikke vil sove))

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Tak for tankerne. Synes, det er et godt oplæg, og jeg tror sagtens, jeg ville kunne udvikle det til spil.
Folk på Story Games-forum anbefalede mig af spille 1-til-1 Dogs, så det er også en mulighed (faktisk ville jeg måske kunne bruge Dogs-mekanik til Familiehistorie-idéen...)

munkholt sagde ...

Orh, man! Dogs in the Family.

Ellers tag en omgang Elf vs Orc BW ;-)

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Egentlig er det mest Relationships, der kan være udefinerede, som jeg tænker kunne bruges fra Dogs til Familiespillet. Tror måske, jeg ville vælge et andet og simplere konfliktsystem - kunne være AG&Gs, som har elementer af Dogs' men som har en anden forhandling, der måske er mere intuitiv.

Anonym sagde ...

Fusion er jo altid let at leve sig ind i. Kan også spilles med få spillere og ret regel-let.

Hvorfor ikke invitere en-to spillere mere med? Det kan bedre give gensidig inspiration og give din kæreste en ide om, hvad du forventer, der skal foregå.