Scenarie på Fastaval 07?
En meget brugt frase i forbindelse med dommervirksomhed på Fastaval er, at man bliver inspireret til selv at skrive et scenarie. Det er i princippet sandt nok - også for mit vedkommende. Dertil kommer bare for mig, at der er andre ting, der har inspireret mig mindst lige så meget.
Jeg har lyst til at give mig i kast med det.
Men.
Jeg kan mærke, at det skal spille ind i en større sammenhæng - det kunne fx - og meget gerne - være en skrivegruppe a la Dogme98 el. lign. Ikke for at skrive et scenarie sammen med en anden - men for at have en gruppe at blive inspireret af og med, og en gruppe, der kan holde mig til ilden og skubbe på, når der er brug for det.
Lige nu har jeg to strukturelle idéer:
1. skrive ud fra et sæt regler - forstået på den måde, at man i skrivegruppen sammen formulerer nogle krav, som samtlige scenarier skal leve op til. Lige nu tænder jeg mest på idéen om, at sceneriet skal tage udgangspunkt i et bestemt antal illustrationer taget fra en fælles pulje (har bla. en bog med lækre kobberstik og andre tryk fra ca. 1890erne - samt en lille tyk bog med okkulte symboler). Illusrationerne skulle naturligvis indgå i det færdige scenarie. I denne idé er det begrænsningen samt den halvvejs tilfældige udvælgelse af "subject matter", der tænder mig.
2. skrive et eller flere "1-sides scenarier", som skulle køres uden for det officielle program. Igen, gerne i en gruppe så man sammen kunne styrte rundt og køre lidt blitzkrieg-rpg. Her kommer inspirationen jo helt åbentlyst fra Fastaval-magasinets 1-sides scenarier men også fra Per, der til Dag 0 sagde noget i retningen af "sådan et 1-sides scenarie kan snildt være grundlag for en hel aftens spil".
Overordnet set er jeg inspireret af at få scenariekultur og Forgekultur til at mødes. Jeg vil gerne skabe et scenarie, som ikke er et værk i sig selv - og være med til at tage næste skridt i den Fastaval-udvikling, der begyndte med Mørke Steder og som fortsatte i flere af årets scenarier: Tupelo, Burgundia etc.
3 kommentarer:
Hvorfor skrive - det er et vigtigt spørgsmål!
Jeg har leget med tanken gennem de seneste år Ret bogstaveligt, for det har aldrig været en seriøs overvejelse. Men argumenterne for at lade være er stadig overvældende.
Selvfølgelig hvis der var et decideret FORMÅL med at skrive scenarier - som at man blev et bedre menneske eller fik omlagt sine lån til en bedre rente.
Den der men den enkelte side er da fristende.
Hvad med at skrive scenariet som en 1 siders ting, og spille den. Og så bagefter se på hvor meget den egentlig behøver at blive pumpet op bagefter.
Jeg synes en-sides-scenariet kunne være fint. Tre forskellige, måske, eller det samme i tre blokke. Du vil hurtigt kunne teste og raffinere, og dine testspillere ville kun deltage i "blitzen", uden nogen særlig forberedelse.
Hvorfor skrive? Tja, det er vel et kreativt output. Mere tilskyndelse behøver jeg sådan set ikke. Men jeg har ikke den store lyst til at deltage i kapløbet om VÆRKET. Så hellere lave små oplæg til stort spil ;-)
Og, nu jeg kigger på det - mine to muligheder slås jo fint og snildt sammen i én idé. Så nu skal jeg bare finde et par skrivepartnere ;-)
/Peter
PS: Paul, send mig lige en SMS med dit nye mobilnummer - forsøgte at få fat i dig i går med henblik på at sammenligne børn, men alas!
Send en kommentar