mandag, november 06, 2006

(Idé) Dødsbevidsthed

Under en cykeltur i det danske, grå efterår og manglende søvn i kroppen og ikke mindst Johnny Cash's fantastiske album A Hundred Highways i ørene fik jeg en idé til et spil. Jeg burde jo bare lade tankerne ligge, for jeg har sandt at sige nok at tage mig til, men nu vil jeg alligevel skrive lidt om idéen, så den ikke forsvinder. Af andre inspirationer end ovennævnte kan listes Hero's Banner, Tilbage til Sortsand og Ressources i Trollbabe:
Spilpersonerne er personer ved livets ende - det kunne være i en fantasy-verden men måske bestemmer man det ved spillets begyndelse (jeg foretrækker selv at forestille mig det i en fantasy-setting, fordi jeg er meget mere til metaforer og analogier end grå hverdagsrealisme). Det er nedslidte folk men med fortidens storhed mejslet ind i ansigtets furer - der er klare spor på den kraft, de har haft og et eller andet sted stadig kan finde frem.
Spillet foregår nu i to spor: fortiden og nutiden. Nutidsplanet omhandler en afsluttende opgave for disse folk - det sidste, de foretager sig, og det, der til sidst vil blive deres død. Fortidsplanet omhandler deres tidligere heltegerninger. Spillerne skiftes til at sætte deres egen scene - men skal veksle mellem de to planer. Pointen er, at nutidsplanet ikke kan løses uden at fortidsplanet er blevet bragt i spil. Spilpersonerne er yderst skisteagtige ved spillets begyndelse og består mest af en række muligheder, som lægges fast i løbet af spillet. Hver fortidsscene lægger flere Egenskaber til Spilpersonen, og de Egenskaber kan spilleren så brænde af for at løse enkeltdelene i nutidsopgaven. Egentlig vil fortidsplanet bestå af en række scener, der minder meget om Initiation i Dogs - hver scene kan vindes eller tabes, men lige meget hvad vil Spilpersonen udvikles (læs: skabes) af scenernes udfald.
I nutidsplanet er der en ressource, som tæller ned (eller op?) - når den når 0 indtræffer døden. Spilleren fortæller en sidste scene, der gerne skulle omkranse hele Spilpersonens historie på en tematisk måde.

8 kommentarer:

Jes Vang sagde ...

Så skal og må du altså - midt i al din travlhed - fiske tiden frem og svælge i Mervyn Peakes monstrøse roman om opulent forfald: "Gormenghast"-trilogien (http://www.play.com/Books/Books/4-/294159/The_Gormenghast_Trilogy/Product.html). Jeg har kastet linket i nakken på dig før, men med efterårets mulm synskransen og Johnny Cash' rustne malm i ørerne, findes den ingen bedre følgesvend end Peake. Stadig en af de bedste bøger jeg har læst i årevis (når man har bestredet de første 200 sider og overgivet sig til ordenes tunge og flommende mudderskred). Stemningen fra Gormenghast er en blivende, melankolsk og flygtig skønhed, mellem murbrokker af det absurde og det fordærvede... Så kan jeg vist ikke sælge det højere end det! ;-)

Jes Vang sagde ...

linket var:
www.play.com/Books/Books/4-/294159/
The_Gormenghast_Trilogy/Product.html

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Men den er jo fuckin 1000 sider lang og jeg sidder stadig fast ca halvvejs gennem Jonathan Strange and Mr. Norell... ;)

Jes Vang sagde ...

:-) Brønd, det er livet...

Jes Vang sagde ...

Så må den ligge og simre sammen med spilideen - kan sagtens gemmes til vinterens komme såvel som forårets tøbrud.. ;-) Glæder mig til at høre om Strange & Norrell, når du har læst den færdig! (Ligger også lunt på min læseliste, selvom Laurence Sternes "Tristam Shandy" for tiden ligger øverst på glæder-mig-til-jeg-har-tid-at-læse-
en-bog-igen-listen!)

Tobias Bindslet sagde ...

Spændende idé. Den mindede mig om (en testversion af) et spil jeg læste for nyligt: http://njyar.thesmerf.com/goldenchain.html

Der laver man netop sin spilperson løbende igennem spillet, defineret ved en række fundamentale principper. Spillet lægger meget op til episke helte, men med lidt metaforiske monstre og lidt andre stilistiske ændringer kunne en lignende form nok godt bruges til det du skriver om. Tænker jeg :)

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Har ikke tjekket Golden Chain ud, men det er klart, at min idé ligger i åbentlys forlængelse af en hel række spil og velkendte tanker - forhåbentlig vil en ny kombination af kendte elementer skabe noget nyt...

Jonas M sagde ...

Mycket cool spelidé.

Och det skriver jag inte bara för att jag själv varit inne på liknande tankar i mina försök att få till en intressant twist på Wraith ...