Galaksen kalder
Matt Wilson (som har lavet Primetime Adventures) er åbenbart ved at designe et sci-fi rollespil: Galactic. Udover at det ser spændende og sjovt ud, og udover at det er interessant at se, hvordan de nye idéer i de nye rollespil hurtigt adopteres og udvikles af andre (f.eks. er der klart noget Dogs in the Vineyard over Galactic) – så synes jeg det er meget betegnende, at rumskibe i Galactic er en funktion af spilpersonen. Det er med andre ord altid spilpersonen, der er fokus og dermed bliver det de menneskelige valg og konflikter, som kommer i fokus. Ikke en original pointe, men meget sjovt, synes jeg.
5 kommentarer:
Jeg drømmer om hård scifi, der virker.
Btw: Vincent skrev i en tråd på Forge, at Dogs-konflikter altid skulle handle om mennesker. Det fremgår ikke af Dogs-bogen, men det er nemlig ret oplagt. Husk eksemplet fra RPGforum om conflict resolution om pengeskabet: det bliver straks mere interessant hvis det ikke handler om, hvorvidt han får låsen op eller ej, men i stedet er en kamp på tid mod nattevagten, eller mindet om tyvens far, der fortæller ham, at han ingenting duer til.
Jeg får bare alle mulige flashes til gode venner, der spiller rollespil af helt andre grunde end mig. Ikke dårligere rollespil - bare anderledes. Og de sidder dér og designer fx rumskibe og finder ud af, hvor meget der kan være i lasten og hvilke laservåben det har. Og det er jo fedt nok. Men det er ikke det jeg vil med rollespil - så spiller jeg hellere figurspil (dette firma er for øvrigt et eksempel på, at originalt virksomt spildesign, der arbejder meget bevidst med at målrette reglerne til en bestemt form for spil ikke kun sker indenfor rollespilsmiljøet)
Dit link fører mig herhen
Og det er jo plain scary!
GZG games?
Jeg drømmer om sci-fi a lá Philip K. Dick eller John Wyndham: fokus på personlige konflikter og med en interessant, metaforisk fremtid som backdrop. Mindre rumskibe og laservåben og mere regn, konkurs og eksistentielle spørgsmål...
Send en kommentar