mandag, oktober 16, 2006

Viking Con 2006


Lørdag og søndag var jeg på Viking Con - for første gang nogensinde!
Der er meget, jeg ikke kan eller vil have en holdning til, fordi jeg jo egentlig ikke i særlig høj grad tog del i selve kongressen. Jeg var med til at arrangere indie-workshop og spil lørdag og søndag, men ellers sad jeg mest og drak kaffe eller spillede brætspil med folk, jeg kendte på forhånd. Og det var virkelig hyggeligt. Jeg aner altså ikke, hvordan scenarierne var eller hvor godt det administrative forløb. Med meget få undtagelser mindede det for mig at se meget om Fastaval, men med et noget mindre fokus på rollespil. Men det er som sagt set ude fra af en outsider.
Workshoppen var som sådan en gentagelse af samme ting på Fastaval, med den store forskel, at det var Frederik og Morten, som begge var deltagere på Fastavals workshop, som arrangerede. Det er jo rart - for det betyder, at workshoppen har et potentiale for langsomt at sprede begejstringen for de fine indie-spil.
På Viking Con-udgaven kom fokus til at være mere teoretisk - dels fordi vi i oplægget havde lidt mere teori med, dels fordi der kom masser af spørgsmål. Spørgsmålene var gode, men vi stoppede dem, da det blev for teoretisk og langhåret. Og så gik vi over til praktisk spil - med fire demoer på samme tid: My life With Master, Dogs in the Vineyard, The Shab-al-Hiri Roach og Mountain Witch (sidstnævnte stod jeg for). Det er min opfattelse, at demoerne var en succes i samme rækkefølge:
MLWM var en klingende succes, hvor spillerne fik prøvet indtil flere scener og i praksis fik spillets dynamik og abjekte uhygge at mærke: "Skal JEG virkelig slå det lille barn ihjel?"
Dogs gik vist også godt. Fokus var på character generation samt initiation conflicts, og selvom alle ikke nåede sidstnævnte, var der åbnet for en forståelse af systemets muligheder.
Roach havde større problemer. Mest, tror jeg, fordi det i sagens natur er SL-løst (eller ikke har en centraliseret SL-rolle), og derfor er det nogle gange svært at finde de skarpe scener.
Friheden viste sig også at være et problem i Mountain Witch-demoen. Noget nær den selvsamme situation som i Fastaval-demoen opstod, hvor en spiller brugte sin "Unholy Lore" for at lære mere om det væsen, han stod overfor (en Tengu). Igen bad jeg ham selv fortælle om, hvad han vidste. Og det faldt ikke i god jord. Min fornemmelse var, at han egentlig syntes, det var "snyd". Samme spiller kunne heller ikke affinde sig med ikke at vide, hvilken historisk virkelighed, vi befandt os i. Konklusionen var dog meget fin: nej, indie-spil (og da slet ikke Story Now) er IKKE sagen for alle. Frihed kan være et tiltrækningspunkt - men kan altså også være et frastødsditto.
Dertil kommer, at Mountain Witch ikke viser sit potentiale på 1 times gennemgang af reglerne, men har brug for en eller to aftener for at udfolde sig (pga de skitseagtige spilpersoner, der først får kød på sig som spillet skrider frem (og derfor virker bedst, når spillerne har investeret i fortællingen og har vist sig at blomstre under frihed)). En anden gang vil jeg vælge et andet spil at demonstrere - også for selv at få lidt afveksling. Men der var en værdi i at have fire forskellige spil.
Søndag skulle folk så prøve "et helt spil" - vi bød på Dogs, MLWM, Roach og In a Wicked Age. Ud over Roach gik det vist fortrinligt i samtlige spil. Jeg kom endelig til at prøve Dogs som spiller (pga mandefald oprettede vi kun fire hold i stedet for de planlagte seks). Og for satan da - det spil sparker så meget røv! Der var masser af virkeligt ubehagelige valg, og jeg er stadig ikke sikker på, at den lille by Whitevein havde det bedre, da vi forlod den. Men det var rart at mærke, at man blev følelsesmæssigt og moralsk involveret som spiller og det smagte i dén grad af mere.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Om Whitevein blev en bedre by...?

- Henrettelse af byens to mest prominente troende foran resten af flokken. Inklusiv børn.

- At efterlade byen uden Steward.

Næppe.

Den eneste, der undgik dødsdommen, var ham, der angrede. Jeg tror, jeg ved, hvad jeg skal grave i næste gang... :-)

Endnu engang tak for spillet. Det var fedt at se jeres engagement.

/Frederik

Anonym sagde ...

Gik det ikke godt i Roach? Well, jeg synes nu at der var ret fedt. Har netop i dag bestilt det her i dag (sammen med Dogs, Polaris, Shadow of Yesterday, og et par stykker andre). Min spillegruppe aner ikke hvad der er i vente for dem. ;^)

Tak for en god workshop, og en god con i øvrigt. :^)

- Niels

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Hej Niels, Velkommen til! Nu spillede jeg ikke Roach, men hvad jeg opfattede af både demo og søndagens spil var, at der var mindre (eller større) problemer. Spillede du i et af de spil? Og var din opfattelse en anden?

Anonym sagde ...

Hej igen,

Jep. Var både med til workshoppen, og fik der blod på tanden til at spille igen om søndagen. Jeg var ellers bekymret for om der overhovedet ville være pladser tilbage. Men det var jo ikke noget problem (desværre, eller heldigvis, alt efter synsvinklen).

Selvfølgeligt var der problemer, men der er nu ikke synonymt med at det ikke var sjovt. Er der for resten noget som helst rollespil hvor at der ikke er problemer? Jeg er sikker på at Roach blot kræver den rette kombi af rollespillere for at blive rigtigt fedt.

Måske lægger det ikke lige op til at bliver spillet om søndagen hvor alle er knuste efter 24 timers con. Det kræver trods alt at man er lidt klar i hovedet. Min mistanke går på at det nok klares bedst med venner som kender hinanden og ved hvor at de skal ”trykke”. Og det skal som sagt prøves.

- Niels

... som pt. går og spekulere på hvordan en omgang My Life with Dungeonmaster kunne se ud ;^)

Anonym sagde ...

Om Mountain Witch:

Det er noget sent, men jeg er først lige blevet gjort opmærksom på dene blog.

Nej, jeg syntes ikke det var snyd. Men illusionen af at der var et bjerg derude at udforske forsvandt. I stedet fik jeg det indtryk at vi skulle opbygge kuliser omkring os efterhånden som vi kom frem. Og i den situation anede jeg ikke hvad jeg skulle gøre.

Og når jeg skal finde en god grund til at jeg har et horn i siden på en anden samurai vil jeg altså gerne vide om vi lever i et samfund bestånde af små, stridende fyrstedømmer, hvor samuraier har stor mulighed for at have været i slag, som i den første del af 1500-tallet; eller om vi lever i et samfund hvor de stolte gamle sværdsmedeklaner lever af at sælge potter og pander fordi der ingen efterspørgsel er på sværd, fordi der ingen slag har været i mands minde, som i det meste af 1600-tallet. Det gør da en stor forskel på hvilke konflikter der er plausible.

Peter dyring-Olsen sagde ...

Hej anonym (Klaus?) og velkommen til,
Dit synspunkt er 100% i orden og viser tydeligt, synes jeg, den pointe jeg også er inde på i det oprindelige oplæg: den frihed, et spil som MW leverer er ikke alles kop te. For mig er det at vi spiller ud fra en fælles forståelse. Mountain Witch har et mytologisk Japan som baggrund. Det væsentlige er ronin'erne og deres Mørke Skæbner og ikke så meget, hvor korrekt det er. Dertil er spillet ikke specielt godt udrustet, og der er der sikkert massevis af andre spil, der egner sig bedre. Helt centralt i spillets mekanik er, at spillerne selv er med til at fylde kød på skelettet - eller at opbygge det, du vælger at kalde en kulisse. Se, det synes jeg er fedt! Det er en form for medindflydelse, jeg er begejstret for.

Anonym sagde ...

Ja, jeg hedder Klaus. Undskyld at jeg glemte at underskrive indlægget.

Hvis det kan interessere nogen, havde jeg faktisk erfaring med et enkelt indie-spil før Vikin-con. Oven i købet et af dem der sætter spillerne rigtig meget i forfatterrollen.
Min beretning om det kan ses på The Forge, men det korte af det lange er at jeg, som GM, syntes det gik rigtig godt. Det syntes spillerne slet ikke.

Klaus Kristiansen