fredag, marts 17, 2006

Mareridtet fortsætter!

Dette kommer med garanti ikke til at give vildt meget mening :-)

Men, al den snak om folks egne spildesign vækkede Mareridt for mig igen. Med afstand kan jeg se, at jeg har meget mere lyst til at gøre det på en anden måde - mindre altfavnende, mere specifikt - mindre Sorcerer, mere My Life with Master.

Så, for første gang i lang tid åbnede jeg Mareridt-dokumentet i Voodoopad og skrev følgende:


Lav en mindre udgave af spillet - forstået således, at det er med fast verden + fast Mareridt (dog med elementer, der kan skrues op og ned for, farves etc.).

Spillet forløber over et fast antal akter - det kunne være tre eller det kunne være fem.

SP-skabelse inkluderer at man trækker x antal Temakort. Når man spiller disse, skal man inkludere dem i sit spil - det giver ekstra point (enten reward eller til resolution, tænker jeg).

Hvert akt er defineret med nogle bestemte ting - der er nogle faste overskrifter ("Udåden", "Fanget", "Håb" etc.). Man fylder selv indhold i ud fra nogle retningslinier.

Mareridtet vokser i styrke i løbet af spillet (som i Donjon). Derudover får Mareridtet ekstra terninger, når spillerne gør et eller andet foruddefineret. Det kunne fx være at de udløser en terningebonus, det kunne være for at købe et reroll (ret fedt, måske - derved udskyder de jo blot smerten :-) Mareridtet er til et hvilket som helst tidspunkt repræsenteret af en bunke terninger - som kan vokse eller svinde. Mareridtet er ligesom budgettet i pta: et fast antal terninger, der dog kan vokse og som svinder ved brug.


Siden det nok ikke giver vildt mening for dig, kære læser, skal du betragte denne post som en note til forfatteren selv.

6 kommentarer:

munkholt sagde ...

Lav en bare bones 24 hour version.

Anonym sagde ...

Vi skulle tage og lave en weekend-workshop engang. Tage op i et sommerhus og arbejde koncentreret på nogle af spil-ideerne.

Eller måske er det bare mig som ved hvor svært jeg har med, at finde tid til at færdiggøre mine ideer.

Anonym sagde ...

Jeg kan nu afklare at en måde at gøre noget færdigt på er at hoppe på en af de mange design-konkurrencer - Game Chef, 24H, Ronnies og senest Vincents Gamie-Gamie whatever der løber til 10. juni. Gamie er godt nok ikke-rpg.
Jeg har, som I sikkert også har, tonsvis af halvkogte ideer og mere eller mindre færdige kladder og løser ideer i notesbøger og mapper på min PB, og det er en måde at få noget ud af røret på. Pisse hårdt, men det virker.

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Jeg ville meget gerne forsøge mig med en af skrivekonkurrencerne. Men jeg har ganske enkelt ikke tiden til det pt.
Så ser sommerhus-turen trods alt mere lovende ud. Engang efter Fastaval, når mit liv er vendt tilbage (og jeg har regenereret alle mine Hit Points).

munkholt sagde ...

OKAY! OKAY! Jeg kan ikke modstå presset længere: vi kan godt lede efter en mulig tur i vores sommerhus på Røsnæs. Badeværelset skulle være klart til efter påske.

Anonym sagde ...

Jeg tager meget gerne med, med det postmoderne, socialkonstruktivistiske fantasy rollespil under armen.

/Max