mandag, januar 23, 2006

(Mountain Witch) Mere forberedelse

Læser Lone Wolf and Cub og skal se Kurosawas Yojimbo på fredag. IKKE, fordi The Mountain Witch skal være eksakt japansk ned i mindste detalje - vil hellere spille på vores fælles udefinerede forestillinger om et mytisk Japan i Edo-perioden. Der skal ikke være øjeblikke a lá: "Nej, sådan sagde/gjorde man IKKE i Edo-Japan" :-) Men jeg har brug for lidt mere inspiration til lækre sværdkamps-detaljer, billedsprog og flash backs.
Og manner - it's a treat at læse Lone Wolf and Cub. Har haft den stående på hylden i mere end to år - for den ser umiddelbart lidt uigennemtrængelig og afvisende ud. Men, når man først kommer i gang er der smæk for skillingen.

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

Noget at det der rocker min verden rigtig meget, ved de der indyspil, er opgøret med research.

Der er forskel på research og inspiration, jeg kan bedst li' den sidste. Jeg spiller ikke rollespil for at lærer fakta, og sådan er det fx også i dogs. Det er rocker.

Når det er sagt, så spille jeg for nogle år siden et Japan/Manga/Lone Wolf & Cub engang spil, med bagmands system 0. Problemet her var rigtig meget det der japanske hierarki. Jeg tror man skal gøre sig klart om hvordan man vil bruge det eller lade være med, at bruge det i det hele taget. Det er ikke sjovt hvis det stopper nogle i deres spil.

Men det er nok behandlet i systemet. Ellers kan man jo bare spille folk af samme status også er det ikke noget problem.

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Spilpersonerne er alle ronins, så dér er der ikke noget problem. At hele verden så ser ned på den slags er en anden sag...

munkholt sagde ...

>> Der skal ikke være øjeblikke a lá: "Nej, sådan sagde/gjorde man IKKE i Edo-Japan" :-)

Bah! Try and stop me! ;-)

Lone Wolf er verdens fedeste tegneserie nogensinde i hele verden. Fåkkin 9.000 siders filosofisk ultravold. Du har vel alle 28 bind af den nye version?

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Altså alle 28 og alle 28. Har lige købt 2'eren, så det er da tæt på ;-)

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Og wikipedia er for øvrigt for VILD - det er fedt at læse om ronins, japansk folklore og den slags...

Per Fischer sagde ...

Lone Wolf er cremen de la cremen - ultimativt, fåkking sejt. Jeg mangler stadig de sidste 9, mest fordi min kone holder mig i stram snor mht. tegneserier og rollespil ;
Men jeg fulgt med til nr. 12 da de kom på gaden - og jeg læser dem stadig. Det er satme kunst.

munkholt sagde ...

Der er ligesom tre faser i serien:
1) Itto som lejemorder
2) Itto i landflygtighed
3) Itto vs Retsudo Yagyu

... så du mangler jo den bedste tredjedel, Per!

Per Fischer sagde ...

Jeg gemmer bare det bedste til sidst, æh bæ.

Anonym sagde ...

Nu synes jeg faktisk ikke man skal underkende Usagi Yojimbo, verdens sejeste Kanin. Han er sgu også rocker nok.

Jeg har haft et kærlighedsforhold til den tegneserie siden en sommerferie i sverige.

Selvom det ikke kommer på højte med Lone Wolf & Cub, er det en læser vær.

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Stod faktisk med Usagi i hånden nede i Faraos og overvejede og overvejede. Men, der er noget ved tegningerne, jeg ikke bryder mig om, så jeg stillede den pænt tilbage på hylden igen - det var måske en fejl?
Findes der for øvrigt en fed manga med samuraier og med overnaturlige elementer? Ikke sådan noget teenage-crap, men med gode solide historier og ditto tegninger.

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Og nu har jeg bestilt Criterions Kwaidan :-)

Anonym sagde ...

Usagi er godt nok lidt Disney i tegnestillen, men volden synes jeg holder. Der er ret meget blod, også er der noget interessant ved heltekaniner.
Også er der ninjamuldvarper og varulve i book 1 (TP'en)!

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Det er ikke så meget, at det er funny animals (det er mit elskede Dungeon jo også) - men der er bare noget, skal vi sige dilettantisk over tegningerne; vi er nede i små detaljer som fx skraveringerne, som jeg bare IKKE kan lide :-) Men, smag og behag. Måske du kan overbevise mig om seriens kvaliteter over en kølig pils på Vallen?

Anonym sagde ...

Klart:D

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Update: DVD'en var forfærdelig: dårlig billedkvalitet med masser af underlige farver, der sneg sig ind i de smukke s/h billeder og værre endnu: en forargeligt dårlig engelsk undertekstning med stavefejl, grammatiske underligheder og en generel umulighed over projektet. Gav op på halvvejen - sådan en film skal ses under bedre forhold.
Lone Wolf, derimod, sluger jeg. Har - på ægte nørdet vis - besluttet mig for at købe én om ugen. Det er stort. Er specielt begejstret for seriens måde at lege med tiden - flashbacket i "The gateless barrier", hvor man oplever en hel masse i de få sekunder, der går mens hovedpersonen nærmer sig den levende buddha er SÅ fedt. Håber, vi kan have flashbacks med i MW (det være hermed en opfordring).

munkholt sagde ...

Hm, og så fra Criterion? Trist.

Peter Dyring-Olsen sagde ...

Nej, det var nu Yojimbo, der var ringe - og bestemt ikke fra Criterion.

munkholt sagde ...

Ah, godt. Crit har også lavet Yojimbo.
http://www12.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=2902