tag:blogger.com,1999:blog-13835433.post1062421748696560336..comments2023-05-04T16:18:27.081+02:00Comments on Hele Molevitten: Problemet Call of CthulhuUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-13835433.post-49167144176840131502007-09-10T21:33:00.000+02:002007-09-10T21:33:00.000+02:00Og Frederiks kommentar minder mig om, at jeg flere...Og Frederiks kommentar minder mig om, at jeg flere gange har oplevet folk, der supplerede spillet med yderligere en tolkning: Det handler om at spille halvgale eller helgale mennesker - så de ville udstyre deres karakterer med diverse fobier på forhånd, end tilegne sig dem undervejs, som konsekvens af, at blive udsat for rædslerne.Greishttps://www.blogger.com/profile/10277486931952962407noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13835433.post-53003155702074337332007-09-10T20:09:00.000+02:002007-09-10T20:09:00.000+02:00Jeg tror, frustrationen skyldes at det er grundlæg...Jeg tror, frustrationen skyldes at det er grundlæggende uafklaret, om det er investigation eller horror.<BR/><BR/>Er det interessante, at spillerne gennem spilpersonerne udforsker og afdækker det snedige plot, eller er det interessante den snigende rædsel og det gradvise vanvid - og den pludselige, uundgåelige død?<BR/><BR/>Spillere, der tror de spiller investigation, føler sig snydt, når deres frihed indskrænkes af keeperens deux-ex-machina-agtige supermonstre. Og spillere, der tror de spiller horror, føler sig snydt, når plottet går deres næse forbi, fordi de ikke har maxet Spot Hidden og Library Use.<BR/><BR/>En lille afklarende snak om dette inden spilstart vil justere forventningerne ind.<BR/><BR/>Det interessante i Call for mig er det snigende vanvid, der langsomt får yderst rationelle personer til at foretage afsindige gerninger. Sanity peger i den retning, men man kan sikkert gøre samspillet mellem spillerens valg undervejs og sanity points endnu stærkere.<BR/><BR/>FrederikAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13835433.post-23676892343627127472007-09-10T18:22:00.000+02:002007-09-10T18:22:00.000+02:00Ah, det kære problembarn CoC. På mange måder er de...Ah, det kære problembarn CoC. På mange måder er det spil også fundamentet for mit rollespil før jeg opdagede 'moderne' spil. Det er på sin vis et temmelig genialt design, men selvfølgelig håbløst forældet.<BR/><BR/>Det dejligste var at man kunne spille helt almindelige mennesker - det var for mange en sand åbenbaring - kan man også det? Jeg skal ikke være dværg? Eller hobbit?<BR/><BR/>I bakspejlet har du ret, Peter, det var ikke specielt tro imod Lovecrafts værker, men suttede bare på mytologien der især var samlet af folk efter Lovecrafts død. Jeg ser lige så meget CoC som et detektiv-spil anno 1920erne. Det er et investigation-spil hvor spillerne prøver at gætte/deducere sig til de hemmeligheder som spillederen sad inde med. Old school slet ikke noget jeg tænder på mere.<BR/><BR/>Med moderne indie-metoder ville jeg måske ligefrem foreslå at vende hele Sanity-dimsen på hovedet, og give spilleren MERE indflydelse jo mere indsigt i okkulte tradioner spilpersonen fik, og dermed skubbe til den roterende dødsspiral samtidig med at give spillerne Sorcerer-agtige valg i forhold til hvad denne øgede indflydelse kunne bruges til.<BR/><BR/>Bare en tanke. Velkommen tilbage fra sommeferie, Peter!<BR/><BR/>PerPer Fischerhttps://www.blogger.com/profile/01123271927346010346noreply@blogger.com